Metaverse (bkz. wikipedia), 1992 yılındaki romanında Neal Stephenson kullanmasa aramızda olmayacak bir olgu, kelime anlamı ile “kurgulayıcı ve kullanıcı tarafından oluşturulmuş sanal alanın dijital ve fiziksel varoluşun bir birleşimi” olarak açıklayabiliriz.
Sanal alemdeki ayak izlerimiz ile oluşturulan Dijital İkizimiz (bkz. Wikipedia), “Sanalar Varlığımızı” Metaverse ile aktif kullanılmaya başlanacak. Bulunduğumuz noktada, animasyon ve oyun sektörünün gerçeğe yakın hale gelen tasarımlarının bir adım ileriye taşınması ile Gamevertising (oyunların içine reklam yerleşimi), travelportation (sanal seyahat deneyimi), metasocieties (meta topluluklar) gibi farklı kullanımlar ile de karşımıza çıkmaya devam edecek.
Metaverse Oyun ile giriş
Yukarıdaki video PS5 ile oynanan bir motorsiklet yarışı, işte oyun sektörünün geldiği noktayı bir adım daha ileriye taşıyıp, 3B gözlüklerle yarışa dahil olduğumuz, hatta simülatörler ile motorsikleti kullanımın deneyimini arttırdığımızda ve hatta rüzgarı damlacıkları hissedip adrenalini ve heyecanı zirve yaptığımızı düşünün işte bu deneyim ile Metaverse dünyasına adım atmış oluyoruz.
Oyun sektörü Metaverse en hızlı adapte olacak ve cevap verecek en güzel sektör. Bu örnek ile sadece Metaverse’nin sadece bu sektörde kullanılacağını düşünmemek gerekiyor evet ağırlık ve hızlandırıcı sektör olarak oyun sektörü kullanılacak olmasına karşın farklı kurumsal senaryoların da kurgulandığını bilmek ve takip etmek şimdilik yeterli olacaktır.
Yakın gelecekte işe gider gibi oyunun içine girip sanal dünyada para kazanmaya ve akşam oyundan çıktığınızda koltuğumuzdan kalkma (?) anına gelindiğinde -arttırılmış sanal gerçeklikten, AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality), MR (Mixed Reality) gibi özelliklerle fiziksel boyuta geçtiğimizde- tam olarak anlayacağız metaverse denen olguyu.
Yeni Dünya’ya erken giriş yapmak isterseniz hızlıca edinmeniz gerekenlerden biri yeni nesil workstation’lar 🙂
Metaverse için Blockchain (bkz. Blockchain Ekonomisi)bir hızlandırıcı görevi gördü. Kripto dünyasında farklı trendler doğurularak (bkz. NFT) ile kullanım yaratma ve arttırma ihtiyacı ile blockchain altyapısının konuya hızlı cevap verebilmesi, 90’lı yıllarda hayal olan birçok konu gerçeğe dönüşmeye başladı.
Metaverse fikir verecek Film ve Diziler
Konuyla ilgili geleceğe dair birçok film ve dizi yapıldı Matrix (bkz. IMDB) bunlardan en bilineni olmasının yanı sıra, Ready Player One (bkz. IMDB), Black Mirrors (bkz. 5SE1), Limitless (bkz. IMDB), Wetware (bkz. IMDB) ve benzeri yapımlar da konu hakkında fikir verecektir.
İşin diğer bir boyutu da fiziksel ve sanal taraflardaki problem oluşturacak konularına da paralelde çözüm bulunması gerekliliği. Her iki tarafta da sağlık (psikolojik ve fiziksel), güvenlik ana kaygıları oluşturuyor.
Metaverse’de sağlık ve güvenlik
Şu anda bile çocukların saatlerce oyunların başında kalmaları, ağ, donanım ve hard/sanal cüzdanların güvenliği ve hatta metaverse içerisindeyken fiziksel güvenliğin sağlanması gibi sorulması ve çözülmesi gereken önemli konular beklemede.
Hepsi bir yana teknolojinin internet ile başlayan değişim serüveni, blockchain, 5G ve endüstri 4.0 ile birlikte hayatımızda daha fazla var olmaya ve hayatımız daha fazla yönlendirmeye devam edecek.
Durum böyle olunca, Varlığımızın -sanal/fiziksel- olaya ne kadar ve nasıl dahil olduğu, kontrol edilebilirliği ile özel ve genel kavramların sınırları da daha önemli hale gelecek.
Last modified: Kasım 7, 2021