Ve bedenimin içinde bir başka beden” doğa, tarih ve benlik ile kurulan tüketim odaklı ilişkinin ötesinde bir etkileşimin olasılığını araştırıyor. Ziyaretçileri, şimdiki zamanın içindeki gizli geçmişin ve kayıp anlatıların peşinde bir yolculuğa çıkarıyor.
Sanatçı ve akademisyen Fatma Çiftçi, sanat pratiğini “cam”ın etrafında ve camla birlikte şekillendiriyor. Camı işlemenin gerektirdiği duyarlılığı işlerine yansıtan Çiftçi, cam yapımında kullanacağı malzemeleri seçerken de aynı özeni gösteriyor. Bazen antik bir kentin kalıntıları arasından topladığı toprak ve kaya parçalarını bazen de yeryüzünün en sert minerallerini sürecine dahil ediyor. Sanatçı, camın da en az kendisi kadar yaratımda söz sahibi olduğunu belirterek eserlerinde yeryüzünün tarihine dokunuyor.
Enstalasyon ve heykel odaklı çalışan sanatçı Merey Şenocak hempcrete (kenevir betonu) ve geleneksel sıvama tekniği tadelakt ile özenle işlediği malzemelerle, doğanın kolektif hafızasında saklı hikayeleri üç boyutlu olarak aktarıyor. Sanatçı ayrıca itinayla toplandığı bitkiler, taşlar, tortular ve dönüştürülmüş malzemeler aracılığıyla doğaya içkin yaratıcılığı araştırıyor.
Soyut dışavurumcu ressam Tuğçe Gizem Ertürk benliğin karanlık koridorlarında yürüyor, bedende hapsolmuş anılar ve anlatılarla puslu bir dünya kuruyor. Bireyin içinde yitirilmiş diğer benlikleri keşfe davet ediyor. Farkındalıktan saklanan, bilinçaltına gizlenen kimliklere bir yaşam vaat ediyor.
Hirshfield’in şiirinin son dizelerinde ifade ettiği “bundan başka bir beden yok / bundan başka bir dünya yok” düsturu ile sergi; insanlığın benliği, tarihi ve çevresi ile kopan bağlarını onarmak için bir soruşturma ortaya koyuyor. “Ve bedenimin içinde bir başka beden” içe içe geçen ortak varoluşların karşısında tüketen değil, kayıp anlatıları dinleyen ve aktaran özneyi öne çıkarıyor.
* Bu Ağacın İçinde
Bu ağacın içinde
bir başka ağaç
aynı bedende yaşayan;
bu taşın içinde
yatan bir başka taş;
gri tonları,
aynı,
yüzeyi ve ağırlığı
bire bir.
Ve bedenimin içinde
bir başka beden,
hikayesi bekleyen;
söyler şarkısını; bir başka beden yok
söyler,
bir başka dünya yok.
Sanatçılar Hakkında
Fatma Çiftçi
(1984, Adana)
Fatma Çiftçi, 2007 yılında Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Cam Sanatları Bölümü’nde lisans eğitimini tamamladıktan sonra 2009 yılında Grafik Sanatlar Bölümü’nde çift anadal yaptı. Daha sonra Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü’nde Cam Sanatları alanında tezli araştırma odaklı yüksek lisans derecesi aldı.
Sanatsal gelişimini sürdüren Çiftçi, Cam Ocağı’nda yoğun bir eğitimden geçerek becerilerini geliştirdi. 2016 yılında New York’ta Urban Glass’ta uzmanlaşmış Neon eğitimi için burs kazandı ve sanatsal ufkunu genişletti. Yaratıcı mükemmelliği ile tanınan Çiftçi, Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı tarafından desteklenen 2017 Çağdaş Sanat Proje Yarışması’nda Başarı Ödülü’nü kazandı. O zamandan beri, 2018’de Cam Sanatı Derneği’nin Takako Sano Bursu, 2022’de AGG James Whitney Bursu ve Corning Cam Müzesi Bursu da dahil olmak üzere birçok prestijli burs aldı.
2017 yılında Çağdaş Cam Sanatları Müzesi’nde ilk kişisel sergisini açtı. O tarihten bu yana çok sayıda uluslararası karma sergide ve çağdaş sanat galerisinde cam eserleriyle yer aldı. Kariyeri boyunca atölye yöneticisi, tasarımcı, eğitmen ve çevirmen gibi roller üstlendi. Yazıları 2004-2019 yılları arasında sanat yönetmenliğini de yaptığı Zeck Life Culture dergisinin kültür-sanat sayfalarında yer aldı.
Sanatçı çalışmalarını Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü’nde Sanatta Yeterlik programında sürdürmektedir. Yazdığı her iki tez de Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında desteklenmiştir. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü’nde akademisyen olarak ders vermektedir.
Merey Şenocak
(1993, İzmir)
Merey Şenocak, Londra Sanat Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra sanatsal çalışmalarına İzmir ve İstanbul’da devam etmek üzere Türkiye’ye döndü. Çalışmaları yazı, ses, görseller ve duyusal deneyimler gibi çeşitli mecraları kapsıyor ve bunları güncel sanatsal arayışlarına ustalıkla entegre ediyor. Şenocak, malzemelerin ve tarihsel referansların doğasına dair içgörüleri inceleyerek insan merkezli ontolojiyi aşmanın yollarını araştırıyor. Ayrıca, madde ve insan arasındaki ilişkiyi derinlemesine inceliyor.
Yurtiçi ve yurtdışında çok sayıda sergi, atölye çalışması ve misafir sanatçı programına katılan sanatçı, son dönemde kenevir, kireç, oksitler, kil ve organik pigmentler gibi malzemelerin sanatta kullanımına odaklanıyor. Şenocak, kenevir ve kireç harcını birleştirerek yapılar inşa ediyor ve bunları ‘tadelakt’ olarak bilinen kireç bazlı sıva ile kaplıyor. Marakeş’te 2000 yıl önce doğan eski tadelakt geleneğini çağdaş bir malzeme olan kenevir betonuyla birleştirerek benzersiz bir yaklaşım geliştirmiştir.
Tuğçe Gizem Ertürk
(1981, Bursa)
Soyut dışavurumcu ressam Tuğçe Gizem Ertürk, 2005 yılında Mimar Sinan Resim Bölümü Zekai Ormancı Atölyesi’nden mezun oldu. Yeditepe Plastik Sanatlar Bölümü’nde yüksek lisansını sürdürürken Özdemir Altan, Turan Aksoy ve Zahit Büyükişleyen ile çalışma fırsatı buldu. Kariyeri boyunca grafik tasarım, seramik, mozaik, iç mimarlık ve öğretmenlik gibi görsel sanatların çeşitli alanlarında yer aldı.
Ertürk, sanatsal içeriği tanımlarken tamamen kendi iç dünyasından, duygularından ve kişisel hesaplaşmalarından yola çıkıyor. Çalışmalarına deneyimlediği bir duygu ya da düşünceyle başlıyor, ardından bu başlangıç noktasını tuvale aktararak yolculuk boyunca gelişmesine ve dönüşmesine izin veriyor. Tüm duygu, düşünce ve olayları iç içe geçiren enerjik ağlar gibi işlev gören çizgiler, kademeli olarak birbiri üzerine katlanarak genel yapı içinde derinlik, akış ve denge yaratıyor.
2020 yılında baba ocağı Urla’ya yerleşen sanatçı, çalışmalarını buradaki atölyesinde sürdürüyor.
** “Ve Bedenimin İçinde, Bir Başka Beden” adlı serginin tanıtım metni olan bu metin, daha önce serginin sergilenecek olduğu BE Contemporary sanat galerisinin web sitesi www.be-contemporary.com‘de yayımlanmıştır.
baskasanat BE Contemporary Bir Başka Beden Çağdaş Sanat Fatma Çiftçi Merey Şenocak sanat Tuğçe Gizem Ertürk urla Ve Bedenimin İçinde
Last modified: Nisan 7, 2024